الفسینا، پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۲۳

عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۲۳ به شهر الفسینا اختصاص خواهد یافت. این در حالی است که به دلیل وجود موانع برای اجرای برنامه عنوان پایتخت فرهنگی در پی شیوع همه گیری ویروس کرونا، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که اجرای این برنامه را که برای سال ۲۰۲۱ برنامه ریز شده بود، به تعویق بیندازد. همچنین دوره سایر پایتخت‌های فرهنگی اروپا در آینده به طور یکسان اصلاح شده است.

الفسینا ۲۰۲۳ به مناسبت اعلام دوره جدید، چشم اندازه برنامه جدید خود را به همراه هویت بصری جدید آن ارائه کرد و برای اولین بار با فراخوان هنرمندان مستقل و گروه‌های هنری، مؤسسات و سازمان‌ها از داخل یونان و خارج از این کشور دروازه‌های خود را به روی عرصه جهانی هنر می‌گشاید. میخائیل مارمارینوس، مدیر کل هنری جدید که کارگردان مشهور یونانی در سطح بین المللی است، محورهای برنامه هنری جدید را که از تاریخ غنی و متنوع این شهر الهام می‌گیرد، ارائه کرد. از این رو، الفسینا ۲۰۲۳ به دنبال تدوین برنامه جامع هنری، پژوهشی و آموزشی تحت عنوان «اسرار گذار» است که بر چهار هدف استراتژیک متمرکز است: فرهنگ، مردم، شهر و محیط زیست.

از اسرار الئوسینی تا اسرار گذار

الفسینا که نام آن به معنای ورود یک فرد یا رویداد برجسته است، یکی از پنج شهر مقدس مهم در دوران باستان است که به شهر اسرار الئوسینی معروف است. اسرار الئوسینی آیین‌های مذهبی مخفی بودند که به افتخار الهه کشاورزی، دیمی‌تر، و دخترش پرسفون برگزار می‌شدند. اسرار، آیین‌هایی برای همراهی انسانها با طبیعت و مادر زمین در ستایش چرخه زندگی بودند. آن طور که در اسطوره شرح داده شده است، پرسفون هر سال به صورت گذار همیشگی به سرزمین مردگان فرود می‌آید و به سرزمین زندگان باز می‌گردد. اسرار الئوسینی هر سال در ماه سپتامبر برگزار می‌شدند و این جشن به مدت بیش از ۲۰۰۰ سال و به مناسبت تغییر فصل برگزار می‌شد و چشم اندازی از زندگی ابدی و پیروزی بر مرگ در آن به نمایش گذاشته می‌شد.

800 Overall view of the Telesterion the place for initiation Eleusis 16172482311

تلستورین (telesterion)، تالار متسطیل شکل بزرگ که احتمالاً در مخفیگاه دیمیتر و کور در شهر الفسینا بنا شده است.

صرف نظر از میراث فرهنگی گسترده شهر الفسینا، این شهر به برکت برخورداری از بندر طبیعی و موقعیت استراتژیک آن که در ۲۱ کیلومتری غرب آتن و در دشت تریاسیان (Thriassian) واقع است، از قرن نوزدهم به بعد به یکی از بزرگترین مراکز صنعتی یونان تبدیل شد. نشانه‌های صنعتی شدن بر پیکره این شهر که از ثروت فرهنگی خود مانند رازی جاودانه حفاظت کرده است، نمایان است. کل تاریخ یونان مدرن در شهر الفسینا خودنمایی می‌کند زیرا جوهره شهر از شکوه باستانی به توسعه صنعتی، مهاجرت، جنبش‌های کارگری و همچنین به کاهش تولید و بیکاری می‌رسد.

800 kronos

کارخانه تقطیر متروکه «Kronos» که در سال ۱۹۲۳ ساخته شده است، یکی از پیشرفته‌ترین کارخانه‌ها در یونان است (منبع عکس: ELEVSIS_Credit_ANGELOSCHRISTOFILOPOYLOS)

تمرکز بیش از حد صنعت در این شهر منجر به تخریب گسترده محیط زیست شده است اما امروزه حجم آلودگی در این شهر کاهش یافته است. همچنین اقدامات مهمی در جهت تبدیل کارخانه‌های غیر فعال به ساختمان‌هایی که میزبان تاریخ صنعتی و فناوری معاصر شهر خواهند بود، انجام می‌شوند. شهر الفسینا بابت اقدامات خود در زمینه بازسازی شهری و عملکردش در حوزه محیط زیست و بازیافت جوایزی را کسب کرده است.

شهر الفسینا ۴۰۰۰ سال تاریخ انسان را روایت می‌کند و تا به امروز نماد انسان‌هایی بوده است که برای آینده‌ای بهتر مبارزه می‌کنند و پویایی و قدرت خود را با تولید دانش و ثروت برای جوامع خود به نمایش می‌گذارند. الفسینا که زادگاه آیسخلوس، نمایشنامه نویس یونان باستان هست، شهری منحصر به فرد است که روحیه، شور و شوق و راز و رمز خود را با قدرت حفظ کرده است.

الفسینا، پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۲۳ آسیاب روغن قدیمی شهر، کارخانه صابون روغن زیتون سابق، که در سال ۱۸۷۵ ساخته شده است. جشنواره اسکیلیا (Aeschylia) در این محل برگزار می‌شود (منبع عکس: aisxylia.gr).

الفسینا ۲۰۲۳ پایتخت فرهنگی اروپا به دنبال رونمایی از جنبه‌های نامرئی این شهر است که دوره جدیدی را برای شهر و گذار آن به یک مدل جدید توسعه با تمرکز بر دارایی‌های فرهنگی پویا و چهار هدف استراتژیک رقم می زند:

فرهنگ

حمایت از آفرینش هنری و تجلی فرهنگی از طریق آشکارسازی و توسعه اشکال غیر رسمی فرهنگ موجود در بطن فعالیت‌های زندگی روزمره جامعه محلی یکی از این اهداف استراتژیک است.

مردم

 الفسینا ۲۰۲۳ در قالب برنامه‌های خود به دنبال افزایش اعتماد به نفس، غرور و شور و شوق در میان شهروندان برای داشتن شهری است که آنها را به سوی ایجاد خلاقیت تشویق کند و موجبات تقویت تنوع فرهنگی در جامعه را فراهم کند.

 شهر

وقتی صحبت از شهر الفسینا به میان می‌آید، هدف ارائه و انتقال ویژگی‌ها، ارزش‌ها و میراث فرهنگی گمنام این شهر است. الفسینا ۲۰۲۳ از طریق ایجاد یا احیای زیرساخت‌هایی که می‌تواند کیفیت زندگی روزمره مردم را بهبود ببخشند، تلاش خواهد کرد تا این شهر را به عنوان یک مرکز جنبی برای فرهنگ، آموزش و خلاقیت معرفی کند.

محیط زیست

قبل از هر چیز، با اعمال یک سری شیوه‌های سبز در فعالیت‌های روزانه کسب و کار و تولیدات آن، الفسینا ۲۰۲۳ به دنبال شکل دادن به یک آگاهی جمعی نسبت به محیط زیست در سطج داخلی و منطقه‌ای است.

هویت بصری جدید

هویت بصری جدید الفسینا ۲۰۲۳ الهام گرفته از ترکیب تضادهایی است که تاریخ شهر را منعکس می‌کنند. از دوران باستان تا به امروز، سیر تکاملی الفسینا هرگز متوقف نشده است و این شهر در حال تبدیل شدن به محلی برای ایده‌های جدید است؛ محلی که شاهد همزیستی فرهنگ‌های مختلف بوده است. همه این مفاهیم در «راه مقدس» (Iera Odos) خودنمایی می‌کنند. این راه مسیری است که از آتن شروع شده است و به معبد دیمیتر در شهر الفسینا ختم می‌شود. در طول این مسیر، نشانه‌هایی از گذار، ورود، ظهور، زایش، بیداری به چشم می‌خورند و این راه الهام بخش و نماد هویت الفسینا ۲۰۲۳ می‌شود. رنگ قرمز خط که نماد مسیر جاده مقدس است (Iera Odos) است، رنگ آتش، دودکش‌ها، خون، جنبش‌های کارگری، تولدی دوباره از طریق آمدن پرسفون و قدرت مردم آن است.

شهر به عنوان یک نمایشگاه

800 cityasexhibit

(منبع عکس: ELEVSIS_Credit_PINELOPIGERASIMOU)

الفسینا با محوطه باستان‌شناسی، بندر قدیمی و تعدادی ساختمان متروکه کارخانه‌ها که در برخی موارد به مکان‌های فرهنگی تبدیل می‌شوند، شهری است که می‌توان آن را موزه‌ای خام توصیف کرد که پویایی و شور و شوق را به نمایش می‌گذارد. الفسینا ۲۰۲۳ قصد دارد اقداماتی را سازماندهی کند که به نمایشگاه، المان‌ها یا آثاری از زمان حال، تاریخ، کشمکش‌های اجتماعی و تصاویری از شهر تبدیل شوند. رویداد الفسینا ۲۰۲۳ از طریق برپایی اقامتگاه‌های هنری، نمایش آثار اصیل هنری مکان خاص از همه اشکال هنری شهر و برپایی نمایشگاه‌هایی از آثار هنری، عکاسی، تاریخی و غیره شهر را به یک نمایشگاه تبدیل خواهد کرد.

ترویج برقراری ارتباط بین شهروندان اروپایی، تبادل دانش، تجربه و عواطف، جایگاه مهمی در برنامه‌های این رویداد دارد و در عین حال، ارتباط و همکاری با سایر پایتخت‌های فرهنگی اروپا در همان سال مورد توجه ویژه قرار می‌گیرند.

پایتخت فرهنگی اروپا

          برنامه پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۱۹۸۵ به ابتکار ملینا مرکوری، وزیر فرهنگ وقت یونان، آغاز شد و به یکی از پروژه‌های فرهنگی در اروپا تبدیل شده است. پایتخت فرهنگی اروپا بر، برجسته کردن غنا، تنوع و جنبه‌های مشترک فرهنگ‌های اروپایی تمرکز دارد و به دنبال تقویت روابط و درک متقابل بین شهروندان این قاره است. هدف این برنامه همچنین کشف و توسعه اقتصاد ملموس و ناملموس یک شهر از طریق مشارکت مداخله‌ای عرصه‌های هنر، فرهنگ و پژوهش است. یونان در سال ۲۰۲۳ میزبان چهارمین پایتخت فرهنگی اروپا بعد از شهرهای آتن در سال ۱۹۸۵، تسالونیکی  در سال ۱۹۹۷ و پاتراس در سال ۲۰۰۶ خواهد بود.

رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آتن

کد خبر 11647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =